Internationalisering, wereldburgerschap, internationale samenwerking: de naamgeving is minder van belang dan waar het voor staat, of voor zou moeten staan in mijn optiek: nadenken over de wereld, het grote geheel, waarbij het uitstellen van een oordeel en het zélf kritisch leren denken kernelementen zouden moeten zijn in het onderwijs.
In de meeste van mijn onderwijsactiviteiten vind ik manieren om wereldburgerschap te koppelen aan de praktijk. Ik geef regelmatig workshops, lezingen en advies over dit onderwerp.
Voorbeelden van trajecten :

Samsam is een begrip voor de meeste mensen, vaak bekend als ‘dat blaadje over arme landen’. Samsam is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende methode voor het primair onderwijs over grote wereldvraagstukken waarbij het perspectief van kinderen hier en daar centraal staat en gelijkwaardigheid een kernelement is. Voor samsam heb ik evaluatie onderzoek gedaan in Suriname, heb ik samen met Los Imagos verschillende webexpedities uitgevoerd en ben ik als adviseur verbonden geweest.

Global Citizenship Indonesie . Met een partner op het gebied van duurzaamheid en onderwijs in Indonesie, Bimaesw, heb ik een groep leerkrachten en medewerkers van verschillende NGO’s getraind op het gebied van Global Citizenship.
Plan Nederland
Save the Children