Lesson study

Ik ben de grootste fan van Lesson Study in Nederland. Voor mij komt alles waar ik in geloof samen in deze manier van werken: een team werkt samen aan een hele concrete en relevante vraag uit hun eigen onderwijspraktijk waarbij het gesprek gaat over de leerlingen en wat zij nodig hebben om te leren. Samen met Sui Lin Goei en Tirza Bosma van de Vrije Universiteit heb ik vanaf 2015 gebouwd aan de ontwikkeling en implementatie van Lesson Study. Dit hebben we vooral gedaan door het te doén, en door procesbegeleiders Lesson Study op te leiden. Voor al mijn opdrachten rondom Lesson Study werk ik samen met de VU en met LessonStudyNl.nl. Ik leid procesbegeleiders op, vaak incompany, ik begeleid teams en ik geef advies aan besturen en scholen die aan de slag willen met Lesson Study.

Enkele voorbeelden van trajecten zijn:

Achterhoek VO

In het kader van de regionale aanpak lerarentekort heb ik in 2020 voor het Samenwerkingsverband Achterhoek VO 12 procesbegeleiders van 3 verschillende scholen opgeleid.

Het Technisch College Velsen werkt al ruim twee jaar met Lesson Study als methode om het team te professionaliseren. inmiddels heb ik twee onderzoekscycli begeleid en heeft één van de teamleden de opleiding Procesbegeleider gevolgd zodat het team verder zelf aan de slag kan.

In december 2020 heb ik twee online sessies verzorgd voor schoolleiders die de implementatie van Wetenschap en Techniek in het primair onderwijs met Lesson Study willen borgen.